×

×
background image

טיפול בצלקות אקנה

מיליוני אנשים ברחבי העולם וגם בישראל סובלים מצלקות שנשארו עקב אקנה ו”חצקונים” זמן רב לאחר גיל ההתבגרות ולאחר שהאקנה נעלם, כמו כן צלקות יכולות להיגרם לאו דווקא מאקנה אלא גם ממחלת האבעבועות וממחלות אחרות וגם כתוצאה מפציעות שונות, הגורמים הללו משאירים סימנים שגורמים לאי נוחות רבה בקרב אותם אנשים.

הודות להתקדמות הטכנולוגית פותחו טכניקות טיפול בצלקות אקנה המשפרות במידה רבה את מראה העור. שיפור במצב הצלקות מקנות למטופל הרגשה עצמית טובה ותורמות לשיפור הביטחון העצמי. רופא עור (לא חובה), יבחר את שיטת הטיפול המתאימה ביותר או ישלב מספר טכניקות טיפוליות כדי לטפל בתופעה על פי סוג העור ופרמטרים נוספים אחרים ובחפיפה לתיק הרפואי של אותו מטופל כדי להגיע לתוצאות מוצלחות.


סוגים של צלקות אקנה

צלקות אקנה הן השתלשלות של זיהומים ודלקות בעור שברוב המקרים לא החלימו בצורה מושלמת ומשכך, האקנה עשוי להשאיר צלקות למשך כל החיים. באופן כללי קיימים שני סוגים של צלקות אקנה (יש יותר סוגים עליהם תוכלו לקרוא במאמר מקיף על צלקות אקנה) צלקות עם פיגמנטציה וצלקות המכונות “חורים” או חטטים.

צלקות פיגמנטציה – כתמים שנשארים כאשר נעלמים הפצעונים או החצקונים. נקודות הפיגמנטציה הללו מקבלות צבע ורוד או צבע קפה שמכער את העור. הצלקות הללו שכיחות בעיקר בעור כהה, למרות שעור כהה נוטה פחות להיות נגוע באקנה. אפשר להגיד שככל שהעור כהה יותר תהיה נטייה גדולה יותר לסבול מצלקות פיגמנטציה.

חורים או חטטי אקנה – חללים או חורים בעור כתוצאה מפציעות אקנה גדולות או קטנות שברוב המקרים היו נגועות גם במוגלה. הפעלת לחץ (פיצוץ חצקונים) על הפצעים גורמת להופעת הצלקות.


טכניקות טיפול בצלקות אקנה

פילינג וקילוף כימי - טיפול בצלקות אקנה ע״י פילינג מבוסס על מריחת תרכובות שונות על העור במטרה לקלף שכבות נרחבות מהעור. המילה פילינג פירושה מאנגלית “קילוף” כלומר להרים חלק מהעור באופן מבוקר. הפילינג לא רק שמעלים צלקות אקנה – תלוי בריכוז החומר – אלא הוא גם משמש לאסתטיקה ובעל תוצאות מופלאות בשיטוח קמטים ובהסרת כתמי עור.

ככול שהחומר חודר עמוק יותר ישנו סיכון גדול יותר. באופן כללי דרושה הרדמה אזורית (לא תמיד) לשם ביצוע פעולה זו למרות שבפילינג עמוק עם פנול דרושה הרדמה כללית עמוקה. התהליך משרה תחושת צריבה בהתחלה, לאחר מכן אדמומיות, היווצרות של קליפה והפרעות ברגישות של העור.

חשוב לציין כי כאשר מדובר בפילינג מסוג בינוני או עמוק, חייב לבצע אותו רופא עם אמצעים וציוד. החלמת העור תלויה בסוג הפילינג כאשר היא מתחילה מיום אחד במקרים הקלים עד לשישה חודשים בפילינג עמוק. קילוף כימי מושתת על הסרת השכבה העליונה בעור על ידי תמיסה כימית. זוהי טכניקה טובה במיוחד שמסירה את הצלקות העליונות בגלל החידוש של העור אשר משפר באופן משמעותי את מראהו.

 

לייזר אינפרה אדום ולייזר Co2 - טכניקת לייזר שטח או אינפרה אדום כולל שימוש בלייזר Co2 נחקרה ויושמה בהצלחה על ידי דרמטולוגים על פני שנים רבות ומשתמשים בטכניקת הלייזר גם למקרים רבים אחרים ברפואה ובמדע. ההבדל העיקרי בין הלייזר אינפרה אדום לבין לייזר Co2 הוא בעומק החדירה שמשפיע על העור. אינפרה אדום עובדת ברמות יותר שטחיות עבור מה שמוגדר צלקות אקנה קלות.

טיפול בצלקות אקנה בלייזר Co2 שונה מלייזר שטחי או אינפרה אדום בכך שהוא יעיל יותר בהעלמת צלקות חמורות ועמוקות של אקנה וזאת בגלל שהוא עובד בעומקים גדולים יותר. טיפול בצלקות אקנה בלייזר יוצר כוויות חזקות על העור ולכן הטיפול גם כואב יותר. בטיפול זה מאיידים את השכבה העליונה של העור כדי להחיש היווצרותן של רקמות חדשות. מחיקת צלקות אקנה בלייזר Co2 דורשת הרדמה מקומית שבסיומה על המטופל לחבוש תחבושת הגנה על האזור שטופל. את התחבושת מורידים לאחר שבוע עד שבועיים, תלוי ברגישות העור, חשוב ביותר כי העור לאחר הטיפול לא ייחשף לקרני השמש בגלל שמדובר ברקמות חדשות שצריכות להתחדש לגמרי, וגם בכדי למנוע הופעת כתמים.

כיום משתמשים גם בלייזר ללא אידוי של השכבה העליונה בעור כאשר גם שיטת טיפול זו מראה הצלחה לא מבוטלת. טיפול בלייזר ללא אידוי אינו מצריך הרדמה ומספיקים חמישה טיפולים רצופים בהפרש של שלושה שבועות בין בין טיפול לטיפול כדי לטשטש את הצלקות לחלוטין. הטיפולים בלייזר אינם מתאימים לאנשים שצבע עורם כהה או שיש להם נטייה להיפר-פיגמנטציה.

 

מתיחת הצלקת בניתוח - ניתוח להעלמת צלקות אקנה היא טכניקה כירורגית פחות מקובלת היום והיא מבוססת בעיקרה על מתיחת העור. משתמשים בה בעיקר כאשר קיים רפיון בעור, ומשיגים איתה תוצאות טובות בהסרת מפגעים, צלקות ועוד השלכות שליליות שנגרמו כתוצאה מאקנה. טכניקה זו מבוצעת רק ע״י מנתחים פלסטיים תחת הרדמה מקומית במצבים קיצוניים בהם הצלקת עמוקה במיוחד. ההליך מצריך לא יותר מחצי שעה בחדר ניתוח. לא מקובל לבצע ניתוח לצלקות אקנה בפנים והא מיועד בעיקר לאזורים כמו גב, בטן וידיים. לאחר שההרדמה התפוגגה משוחרר המתרפא לביתו (עניין של מספר שעות).

 

טיפול בצלקות אקנה ע״י מיקרודרמבריישן - מיקרודרמבריישן היא טכניקה לחידוש העור ע״י הסרת שכבות עור מתות ע״י מתקן הדומה לניקוי בחול. המטפל יפזר חתיכות זכוכית זעירות על העור ובשילוב של שפשוף מהיר ועדין וביחד עם שאיבה “ירימו” את שכבות העור המתות ויחשפו עור צעיר וחלק מתחתיו. העור החדש אינו מושפע מנזקי השמש או גיל כמו העור הקודם. משתמשים בטכניקת מיקרודרמבריישן בעיקר כדי לטפל בצלקות אקנה אולם לא רק, ישנן מטרות אחרות כמו חידוש והצערת עור הפנים, העלמת פיגמנטציה ועוד.

המועמדים הטובים ביותר הם כאלו שסובלים מסימני אקנה וכתמי עור, צלקות קטנות, קמטים, עור קשה ועוד. המיקרודרמבריישן אינו מומלץ לסובלים מצלקות שמתפתחות ליד פצעים או פצעים שלא זוהו הסיבות להתפתחותם, התפרצות הרפס, יבלות או אקנה מדרגות 3-4, סכרת או אנשים הסובלים מפגמים במערכת החיסונית. טיפול בצלקות אקנה באמצעות מיקרודרמבריישן אורך כחצי שעה עד שעה תלוי בחומרת מצב העור והנזק שיש לתקן וללא צורך בהרדמה.

התוצאה הסופית תתקבל לאחר שישה חודשים עד שנה מתום הטיפול. הסיכון מועט, בדרך כלל אין תופעות לוואי, ניתן לבצע את הטיפול בזמן ההפסקה ללא צורך בהפסד של ימי עבודה. הטיפול יעיל לכל סוגי וגווני העור והוא בטוח גם לעור שרגיש לכימיקלים.

  

טיפול בצלקות אקנה  

טיפול בצלקות אקנה בגלי רדיו - אחד הטיפולים המתקדמים לטשטוש צלקות אקנה שאושר בשנים האחרונות ע״י מינהל המזון והתרופות האמריקאי נקרא Fractional RF. זהו טיפול שעושה שימוש בגלי רדיו (Radio frequency) לחימום מדוייק של הצלקת בעור וע״י כך הוא גורם להעלמתה באופן מושלם. גלי רדיו אינם נספגים במלנין ומכאן יתרונה הגדול של השיטה שכן בשונה מטיפולי הלייזר אותם ניתן ליישם בהצלחה על מטופלים בהירי עור במיוחד, השימוש בגלי רדיו מתאים גם לבעלי עור כהה וזאת ללא החשש מהופעת כתמי פיגמנטציה. את הטיפול מבצעים בשלושה מפגשים כאשר המרחק בין טיפול לטיפול הוא כחודש לאחריו העור נקי מצלקות. משתמשים בגלי רדיו בעיקר באזור הפנים להעלמת צלקות קטנות באופן יחסי בהצלחה רבה.

 

טיפול בצלקות אקנה עמוקות Subcision - בתהליך זה מטפלים בצלקות עמוקות ועגולות שנשארו מאחור לאחר אקנה או מחלות עור אחרות. התהליך כרוך בהפרדת רקמות העור באזור הנגוע מרקמות הצלקת העמוקות. הדבר מאפשר לדם לזרום מתחת לאזור הנגוע וגורם לצלקות העמוקות ליישר קו עם שאר אזורי העור. כאשר העור עבר להיות משטח אחד ללא שקעים, ניתן יהיה לשלב טיפולים נוספים כפי שתוארו לעיל וזאת כדי להחליק באופן סופי ולחלוטין את רקמות הצלקת.
 

הזרקות קולגן להסרת הצלקת - טכניקה שמבוססת על הזרקת קולגן שהופק לרוב מפרה. מטרת ההשתלה היא להחליף ולהשלים את הקולגן הטבעי שאבד ובהמשך למלא את הצלקות שנגרמו לאחר האקנה. ישנם מקרים בהם אפשר להחליף את הרקמות מהפרה עם חומרים אחרים כמו חומצה היאלורונית, מיקרו-ספרים של פולי-מטיל מטקרוליד, סיליקון או גורטקס ואחרים. לצלקות יותר שטחיות אפשר להשתמש בליפו-קולגן עצמי ובפיברובלסטים שמיוצרים במעבדה. בטיפול מזריקים כמויות קטנות של החומר מתחת לפני העור כדי לטשטש צלקות שקועות.

 

השתלות עם מרצע - בטכניקה זו משתמשים בשתלים עור קטנים שמטרתם להחליף את העור המצולק. בתחילה, מנקבים את העור ומסירים את הצלקת כדי שלאחר מכן יחליפו אותם בשתל, השתל הטבעי (פיסת העור) נלקח בדרך כלל מתנוך האוזן של המטופל. צלקות המוסרות בניתוח ועור ממקום אחר בגוף מושתל במקומו, אפשרות טיפול זו מקובלת במצבים קשים ויש לבחון כל מקרה לגופו, בטכניקה זו מעלימים גם קעקועים אותם קשה להסיר עם מכשירי לייזר.

 

שפשוף מיקרוני למחיקת צלקות אקנה - באמצעות צינור וואקום זעיר שמועבר על פני אזור הצלקת ובעדינות, מגרד הרופא את השכבה העליונה של העור המצולק וגורם לשכבת עור חדשה לגדול. בגלל האופי העדין של טכניקה זו המסירה שכבות דקות של עור, היא מתאימה לסובלים מצלקות קלות. כדי להשיג תוצאות טובות נדרשים מספר טיפולים עד לטיפול מלא בצלקת.

 

העברת שומן עצמי - במקרה זה משתמשים בשומן שנלקח ממקומות שונים בגוף כדי להזריק אותם לעור וכך למלא ולתקן את הפגמים שנוצרו בגלל האקנה. את השומן מזריקים מתחת לפני העור כאשר המטרה היא ״להרים״ צלקות שקועות. לעיתים צריך לחזור על הזרקת שומן שכן מערכות הסילוק של הגוף גורמות לו להסיפג בצורה לא אחידה על פני האזור אליו הוא הוזרק ואז תצטרכו לחזור על התהליך פעם נוספת. להשלמת המידע אודות הזרקת שומן גוף עצמי למחיקה והסוואת צלקות אקנה תוכלו לקרוא במאמר הזרקת שומן גוף עצמי לפנים שדומה במהותה להזרקת שומן למילוי הצלקת.

הערות חשובות

כל המידע לעיל נלקח מתוך מספר סקירות שפרסמו הדרמטולוגים (רופאי עור) ג׳יימס מארשל וד״ר קארן וינס - רופאים מומחים שחברים באיגוד הדרמטולוגים האמריקאי. ישנן מספר טכניקות להעלמת צלקות אקנה ולכל רופא יש בארסנל כמה טיפולים לתופעה אולם לא כל הרופאים מחזיקים את כל סוגי המכשירים ולכן, חשוב שתתייעצו עם מספר רופאים להם טכניקות ומכשירים שונים על מנת שתוכלו לקבל החלטה מושכלת היכן לבצע את ההליך, תוכלו להתחיל כאן, ע״י מילוי טופס צור קשר.

הערות חשובות

כל המידע לעיל נלקח מתוך מספר סקירות שפרסמו הדרמטולוגים (רופאי עור) ג׳יימס מארשל וד״ר קארן וינס - רופאים מומחים שחברים באיגוד הדרמטולוגים האמריקאי. ישנן מספר טכניקות להעלמת צלקות אקנה ולכל רופא יש בארסנל כמה טיפולים לתופעה אולם לא כל הרופאים מחזיקים את כל סוגי המכשירים ולכן, חשוב שתתייעצו עם מספר רופאים להם טכניקות ומכשירים שונים על מנת שתוכלו לקבל החלטה מושכלת היכן לבצע את ההליך, תוכלו להתחיל כאן, ע״י מילוי טופס צור קשר.


מידע נוסף

המאמר ״טיפול בצלקות אקנה״ תורגם, נערך ונבדק ע״י אהרון סגיסמאן, אורי לנדסברג ואורלי לביא בכפוף לתנאי השימוש בפורטל תאריך עדכון אחרון: 31/12/2022

pointer arrow

קבלי הצעות מחיר בתהליך פשוט וקל וחסכי הרבה זמן וכסף