×

×
background image

משך ההליך- בין שעה לשעתיים
עלות הניתוח- 12,000 עד 22,000 ש״ח
זמן החלמה- מספר ימים
תוצאות- קבועות!

הניתוח יתאים לנשים הסובלות מחזה אסימטרי או פרופורציות לא שוות מהותיות של השדיים.

חזה אסימטרי

משך ההליך- בין שעה לשעתיים
עלות הניתוח- 12,000 עד 22,000 ש״ח
זמן החלמה- מספר ימים
תוצאות- קבועות!

הניתוח יתאים לנשים הסובלות מחזה אסימטרי או פרופורציות לא שוות מהותיות של השדיים.

אי סימטריה קלה בשדיים היא עובדה קיימת שרוב הנשים מתמודדות איתה, כאשר הסימטריה מופרת באופן משמעותי היא הופכת לבעיה פיזית ונפשית עבור האישה והנשיות שלה. גוף האדם מחולק לשני חצאים שאף פעם אינם שווים ולדוגמא זרוע ימין ארוכה משמאל ולא מרגישים בכך, ולגבי חזה לא סימטרי ישנו תמיד שוני לא משמעותי בגודל השדיים שהוא נורמאלי לחלוטין, ההסבר לכך הוא ששד אחד התחיל להתפתח מעט מוקדם יותר מהשני או שאחד גדל במהירות רבה יותר.

כאשר מדובר באָנוֹמַלְיָה (חֲרִיגָה) חמורה לחזה לא סימטרי כמו בתסמונת פולנד (עיוות מולד נדיר המאופיין בתת-פיתוח או בהיעדר אחד משרירי החזה) או במקרים של כוויות וזיהומים הגורמים לשינויים בעמוד השדרה או בבית החזה או לאחר ניתוחי חזה כושלים, הפתרון לתיקון חזה לא סימטרי הוא ע״י ביצוע פעולה כירורגית המבוססת על השתלה לפי הצורך הספציפי של כל אחת. ישנם מקרים בהם מרימים את החזה, מגדילים או מורידים בגודל ובנפח והכול לפי המקרה, כאשר המטרה היא ששני חלקי החזה יהיו שווים בגודלם ובצורתם.


מהו חזה לא סימטרי?

חזה אסימטרי היא תופעה נורמאלית עד לחוסר פרופורציה מוגדר, לאף אחת אין חזה שהוא 100% סימטרי. בלוטות החלב, נמצאות בחלק הפנימי של השד והן תחת השפעה של ההורמונים הנשיים. אי לכך, הדבר משליך על גדילת החזה במשך ההריון כהכנה להנקה לאחר הלידה. גם השינויים ההורמונאליים במשך המחזור גורמים למצב החזה להשתנות.

כאשר השוני בין שני צידי החזה הופך לחמור, לכירורגיה יש את התשובה. כמו במקרים אחרים בו נשים מעוניינות לעבור ניתוח באזור זה מסיבות אחרות, הרי שגם עצם העובדה כי הבדלים גדולים וברורים בין שני צידי החזה משפיעים על חיי היום יום וחיי החברה והמין של האישה היא סיבה כבדת משקל שבגינה תישקל האפשרות לתיקון כירורגי.

ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי תלוי בגורמים של החזה הלא סימטרי ובאבחנת המנתח למציאת פתרון ראוי. ישנם מקרים בהם הפתרון בה לידי ביטוי בניתוח הקטנת חזה גדול או לחילופין בהגדלת חזה קטן. יתכן וניתן יהיה לשלב בין ניתוחים בכדי להשיג סימטריה מושלמת. אי סימטריה קטנה של העטרה והפטמה אפשר לשפר על ידי ניתוח מיוחד להקטנת עטרה או פטמה.

אפשר להקטין גם את קוטר העטרה בהרדמה מקומית וללא צורך בחדר ניתוח כאשר שאר החזה במצב נורמאלי. גם הקטנת פטמות נעשית בניתוח כדי לשפץ פטמה מזדקרת ובעיתית או הִיפֶּרְטְרוֹפְיָה (גדילת יתר של רקמה כתוצאה מגידול בממדי התאים) שנוטה להתקפל או אפילו להיות תלויה. שכיח יותר לראות פטמות גדולות בחזה קטן עם עטרה קטנה, כאשר הסיבות הנפוצות של היפרטרופיה הן הנקה ושינויים בהתפתחות השד.


לפני ניתוח חזה לא סימטרי

בפגישת הייעוץ הראשונית יש ליידע את המנתח הפלסטי בנוגע למטרות הניתוח, זהו רגע האמת ויש לשוחח עם הרופא באופן הפתוח ביותר ובעיקר לגבי הציפיות מניתוח לתיקון חזה לא סימטרי. חשוב גם לנדב נתונים על סוג סגנון החיים, מהן הפעילויות היומיות הרגילות, באם עוסקים בספורט מסוים או באם מנהלים חיי משרד והאם העבודה דורשת פעילות גופנית נמרצת. עם הנתונים האלה “נולדות” נקודות המפתח לאבחון מוצלח. זהו גם הזמן לבדיקה גופנית קפדנית ומדוקדקת בה ימדדו היחסים הפרופורציונאליים של החזה.

על המנתח להיות ריאלי ככל האפשר ועליו לפרוס את האפשרויות והפתרונות כולל הטכניקות המתאימות ביותר לתיקון חזה אסימטרי. כמו כן הוא ישפוך אור על סוג ההרדמה וחדר הניתוח בו יבוצע התהליך. הבריאות נמצאת בראש סולם הדאגות ומכאן שהקשר בין המנתח למנותח חייב להיות פתוח וגלוי ככל האפשר.


טכניקות ניתוחיות לתיקון ליקויים

חשוב כי המנתח הפלסטי יבחר את הטכניקה הכירורגית המתאימה ביותר לכל מקרה ספציפי, ויש לכך חשיבות עליונה שכן כל אדם הוא עולם בפני עצמו. בהתאם לנתונים הפיזיים האינדיבידואליים של כל מועמדת, ימליץ הרופא על טכניקת ואופי הניתוח. ישנם מספר ליקויים בולטים בחזה נשי: לראשון קוראים אניסומסטיה (Anisomastia) – נפח או גודל שונה, השני מכונה בשם אניסוטליה (Anisotelia) שהוא אי שוויון בפטמה והעטרה. חוסר אחידות יכולה לבוא לידי ביטוי גם כאשר חזה אחד נפול והשני מורם, אחד גושי והשני ללא נפח וכדומה.

יהיו מקרים בהם יהיה צורך לבצע הגדלת חזה כדי לתקן או להרים חזה נפול ו”ריק” שלאחר ההנקה, משולבים גם חתכים רדיאליים (קווים היוצאים מנקודה מרכזית משותפת) ויותר פרוטזה בחזה השני (במידה והצד השני הוא יותר גושי) או למשל, הגדלת הנפח של צד אחד והקטנה של הצד השני – חיתוך העור ורקמות ההנקה הנותרים. דוגמאות כמו אלו של חזה לא סימטרי ישנם למכביר והטכניקות נבחרות בהתאם לליקוי הספציפי.


הכנות לניתוח חזה לא סימטרי

כאשר התקבלה ההחלטה ״ללכת״ על ניתוח לתיקון חזה אסימטרי מתחילים הפרפרים בבטן. במצב זה רוב הנשים מתחילות לחוש במתח מסוים, אך הדבר נורמאלי ואין צורך להיבהל אלא להמשיך בשקט ובשלווה את הפעילויות היומיות בטבעיות גמורה. לפני ניתוח חזה לא סימטרי יש לעבור בדיקת דם, מֶמוֹגְרַפְיָה (רדיוגרפיה של השד), רדיוגרפיה בית החזה ואלקטרו-קרדיוגראמה, לא כל אישה חייבת לעבור את כל הבדיקות הללו, מקובל שנשים מעל גיל 50 יצטרכו לעבור בדיקות מחמירות יותר והכל בהתאם להמלצות המנתח.

מומלץ גם להתחיל בהידרציה באזור החזה באמצעות החדרת קרם לחות פשוט שיכין את העור לניתוח. יש להימנע מעישון היות וטבק הוא חומר מאוד מזיק והרקמות יידרשו לעירוי נוסף של חמצן כדי שיבנו עצמן מחדש במהירות האפשרית, הבריאות תוקיר על כך, וההצטלקות מהניתוח תהיה תמיד טובה יותר.

כמה ימים לפני התאריך הנקוב לביצוע ניתוח לתיקון חזה לא סימטרי, הרופא יבדוק את תוצאות הבדיקות. אם הפציינטית בריאה בדרך כלל ותוצאות הבדיקות משביעות רצון, לא תהיה בעיה להתקדם, והמנתח הפלסטי יקבע תאריך לניתוח. עד מועד זה יש להמשיך בחיי שגרה נורמאליים לחלוטין.

חזה אסימטרי  


ביום הניתוח

עד שיגיע היום המיוחל, זה נורמאלי שתרגישי בלחץ, למרות זאת יש להשתדל לישון ביום שלפני ככל שאפשר וזאת למרות שהמתח מובן. בבוקר יש לנקות את הגוף עם סבון ניטראלי ולהשתמש בקרם לחות. יש להסיר את הלכה מהציפורניים ברגליים ובידיים (מפריעה להרדמה).

בין החפצים שיש לקחת לבית החולים לא לשכוח דברי רחצה, נעלי בית וחלוק לילה פשוט, עדיף גם להביא חולצות מכופתרות כדי לא לפגוע באזור הניתוח. לאחר האשפוז תקבלי בגדים אספטיים (שאין בהם אילוח), והרופא יצייר על הגוף קווים שינחו אותו במשך הניתוח. לאחר מכן ינקו את האזור המיועד לניתוח בקפדנות ויכסו אותו בתמיסה המורכבת מיוד וחומרים אחרים שמחטאים את האזור.

משלב זה ואילך מתחיל השלב המוקדם של הניתוח, חומרי ההרדמה הכללית יוזרקו ואת תשקעי בתרדמת עמוקה בזמן ביצוע הפעולה. לאחר הניתוח כשכבר התעוררת, ילבישו עליך חזיית ספורט שתמנע תזוזות באזור החזה.


לאחר ניתוח חזה לא סימטרי

בערב שלאחר הניתוח תישארי בבית החולים כאשר הגוף שלך מתאם את עצמו לפיזיונומיה החדשה. יהיו מקרים בהם יורכבו זונדות או צינורות ניקוז שמפנות עודפי נוזלים מהגוף. למחרת אפשר כבר לצאת מהמיטה ולהתפנות הביתה עם הוראות להמשך טיפול בבית. במשך עשרת הימים הבאים, ההרגשה תהיה שכל פעם אוגרים יותר כוחות כדי להתחיל לחזור להרגלים הקבועים. תחילה תידרשי למנוחה ואף תרגישי חולשה מסוימת, תרגישי גם שהחזה נפוח ומתוח, למרות שתחושות אלו משתנות בהתאם לאופי הניתוח שאותו תעברי. מכל מקום, ככל שחולפים הימים ההחלמה תתקדם יותר וכשבועיים מיום מהניתוח תוכלי לחזור לעיסוקים הרגילים שלך.


חזרה לשגרה והמלצות

בשלב השגרה מומלץ להימנע מתנועות חדות עם הידיים. אסור גם להרים משאות כבדים. כשתרצי לנהוג, הגוף יכתיב לך איזה תנועות הוא מסוגל לבצע, צריך כמובן לציית לו. החזרה לתפקוד רגיל תהיה איטית באופן יחסי. יש לקחת בחשבון שלכל אחד יש קצב החלמה שונה כך שלא קיים דפוס אחיד וגורף לכל אותן נשים אשר עברו ניתוח של חזה לא סימטרי. להחלמה יש קצב משלה ואין לאל למהר, כל יום שעובר יפחית את הלחץ על החזה.

השתלים, במידה והשתמשו בכאלה, מתמקמים ומתאימים את עצמם למקומם החדש במשך החודשים הקרובים, עד אשר מרגישים החלמה טוטאלית וכמובן עם חזה הרבה יותר נאה ואטרקטיבי. טיפ חשוב - כפי שנהוג בחזה טבעי, גם חזה מנותח דורש טיפול.

חשוב מאוד לטפל בחזה כאשר משתמשים בחזייה. קרם לחות, מחזקים ותומכים שיעזרו לחזה להישאר במצב מוצק יותר וזקוף יותר למשך זמן רב. אם הגעת עד לכאן כדאי גם שתכנסי למאמר הבא שעוסק בשאלות ותשובות על אסימטריה בחזה

הערות חשובות!

המידע שלפניך נאסף מתוך מאמר שכתב ד״ר ג׳ון סאטלר - חבר המועצה האמריקאית לכירורגיה פלסטית. המאמר תורגם והותאם לשפה העברית. אסימטריה בחזה היא תופעה שכיחה אולם ברוב המקרים קשה להבחין בה, כאשר חוסר הסימטריות משמעותי, נדרשת התערבות של כירורג פלסטי, בגלל מורכבות הנושא חשוב שהמנתח יהיה מנוסה בסוג הניתוח וכמובן חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.

הערות חשובות!

המידע שלפניך נאסף מתוך מאמר שכתב ד״ר ג׳ון סאטלר - חבר המועצה האמריקאית לכירורגיה פלסטית. המאמר תורגם והותאם לשפה העברית. אסימטריה בחזה היא תופעה שכיחה אולם ברוב המקרים קשה להבחין בה, כאשר חוסר הסימטריות משמעותי, נדרשת התערבות של כירורג פלסטי, בגלל מורכבות הנושא חשוב שהמנתח יהיה מנוסה בסוג הניתוח וכמובן חבר באיגוד הישראלי לכירורגיה פלסטית.


מידע נוסף

המאמר ״חזה לא סימטרי״ תורגם, נערך ונבדק ע״י אהרון סגיסמאן, אורי לנדסברג ואורלי לביא בכפוף לתנאי השימוש בפורטל עדכון אחרון: 27/12/2022

pointer arrow

הגשמת החלום מתחילה כאן!